Meten is weten. Daar heb je vast wel van gehoord. Maar kijk je ook regelmatig naar je statistieken in Instagram? Ik vertel je graag wat meer over de statistieken in Instagram.
Waarom moet ik ook in Instagram statistieken bijhouden?
In Instagram is het niet belangrijk om een bepaalde hoeveelheid volgers te hebben. De interactie met je volgers is belangrijk. En interactie krijg je als je berichten plaatst, die je publiek aanspreken. En daarom moet je controleren welke berichten dit zijn.
Berichten plaats je niet zomaar, er zit een strategie achter. Je wilt controleren of je strategie werkt. Dat weet je door naar je statistieken te kijken. Kijken is niet voldoende! Kijk en verbindt conclusies aan wat de statistieken je vertellen.
Statistieken lezen
Manier 1: als je naar je profiel gaat, zie je bovenaan professioneel dashboard bekijken. Daar kun je op klikken.
Manier 2: ga naar je profiel en dan zie je onder profiel bewerken statistieken staan. Daar moet je op klikken.
Je bent nu in het statistiekoverzicht.
Paar functies uitgelicht
- Standaard zie je de statistieken van de afgelopen 7 dagen. Wil je dit anders? Klik op het driehoekje naast “afgelopen 7 dagen” en selecteer de periode die je wilt zien.
- Statistieken per bericht: ga naar je bericht en klik op “statistieken bekijken” onder je bericht. Nu zie je het aantal vind-ik-leuks, aantal reacties op je bericht en deelacties. Swipe omhoog voor meer details, zoals het aantal klikken naar de website en het aantal weergaven via je gekozen hashtags.
- Bereikte accounts: geeft weer hoeveel unieke personen je post hebben bekeken.
- Doelgroep: hier vind je informatie over de landen waar je volgers vandaan komen, de leeftijdscategorieën en het geslacht. Hier kun je bij het maken van je berichten op anticiperen.
- Weergaven via startpagina: mensen hebben het bericht in hun feed gekregen
- Weergaven via profiel: spreekt voor zich. De mensen zijn via je profiel bij je bericht uitgekomen.
- Weergaven via hastags: veel mensen volgen bepaalde hastags. Als ze klikken op een bepaalde hastag die jij hebt gebruikt, dan komen ze bij jouw bericht uit.
- Weergaven via ander kanaal: andere mensen hebben je bericht gedeeld in hun stories of via DM. Of mensen hebben je bericht bewaard om later nog eens te bekijken.
Veelgestelde vragen
- Wat is het verschil tussen het aantal weergaven en het bereik?
Het aantal weergaven is hoe vaak je bericht in totaal is bekeken. Het bereik is hoeveel unieke personen je bericht hebben bekeken. Instagram zegt zelf dat het bereik en schatting is en dus niet altijd exact.De reden dat er verschil zit in het bereik en het aantal weergaven is dat het zou kunnen dat iemand je bericht meerdere keren bekijkt. Ze gaan bijvoorbeeld nog een keer via je profiel naar je bericht. Ze kunnen ook je bericht opgeslagen hebben voor later en je bericht dus later nog een keer bekijken. Heb je je bericht gedeeld in je stories? Dan kunnen ze het daar nog een keer bekijken.
- Waar kan ik vinden waar mijn volgers vandaan komen?
Dit zie je onder het tabblad doelgroep.
- Waar kan ik zien wanneer mijn volgers het meest actief zijn?
Ook dit zie je onder het tabblad doelgroep. - Is het beter om lange teksten te gebruiken of korte?
Als eerste is afwisseling heel belangrijk. Heel lang werd gezegd dat alleen korte teksten werden bekeken. Dit is inmiddels achterhaald. Kijk wat voor jou goed voelt. Kijk naar je statistieken om te ontdekken wat jouw volgers fijn vinden. - Welke cijfers zijn belangrijk om te bekijken?
Je wilt tenminste je groei bijhouden. Daarbij zijn twee cijfers belangrijk:
– Je totale aantal volgers per week (gemiddeld)
– Je totale bereik per bericht (gemiddeld).
En kijk verder naar:
– het aantal nieuwe volgers;
– het aantal ontvolgers;
– het aantal berichten;
– het totaal aantal weergaven (van je verhalen én je berichten);
– het totaal aantal interacties
– het aantal profielbezoeken.
Wil jij je niet bezighouden met je statistieken? Besteed het dan uit.
Ik neem het je graag uit handen. Neem vrijblijvend contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.